Avslappning och stresshantering

Är du stressad eller spänd?

Avslappning och stresshantering är en viktig del i att må bra och ge kroppen möjlighet att läka. Vi har på vår klinik avlsappningsövningar, mindfulness, meditation, QiGong mm. Vi hjälper även till med att ge råd och tips om olika metoder för att slappna av och få kroppen att komma ner i varv. En stressad kropp har svårare att läka varför det är viktigt att ta hand om kroppen genom avslappningsövningar eller andra metoder för att varva ned, men det är också viktigt att se över sin livsstil så att den fungerar för dig i längden.

Avslappning

Avslappning är återhämtning, det är också ett sätt att lära känna sin kropp, att lära sig uppmärksamma skillnad mellan spänning och avslappning, att andas rätt. Avslappning kan göras på många olika sätt, liggande, sittande, med musik eller i total tystnad. Ibland fungerar avslappning bättre när man rör sig långsamt och inkännande. Man kan också använda medveten fokusering på ord, bilder (s.k. affirmationer) och färger. Avslappning eller meditation har inget med religion att göra och kan ha många olika namn beroende på vilken avslappnings- eller meditationsteknik som används.

Hjärnan behöver vila

Ny forskning påvisar positiva förändringar i hjärnan när man mediterar regelbundet. Hjärnan blir pigg och glad, immunförsvaret stärks. Negativa känslor som raseri och fruktan kontrolleras bättre, man blir lugnare och mer balanserad, glädje och tillfredsställelse ökar.  Avslappning och rätt andning främjar ökad kroppsmedvetenhet, främjar koncentrationsförmågan och gör det lättare att ta en paus i tillvaron. Sömn är också mycket viktigt för att hjärnan ska läka, varför det är viktigt att hitta sätt att få god regelbunden nattsömn.

Några ord om stress

Stress är något som kan vara både negativt och positivt. Stress som skapar maktlöshet och frustration och som ältas utan lösning är negativt. Positiv stress kan vara att man har mycket att göra med något som är kul eller något som man vet är tillfälligt, man ser ett slut. Långvarig stress är mycket skadligt för kroppen varför det är viktigt att arbeta med stresshantering på något sätt. Det finns många sätt som funkar, prova dig fram!

Stresshantering

Vi behöver lära oss att bättre hantera stressade situationer, att betrakta, släppa och gå vidare. Stress kan uppstå i många olika situationer och olika människor upplever olika situationer som stressande, allt beroende på vilka erfarenheter man har. Det är också lättare att hantera en pressad eller tålamodskrävande situation om man är utvilad. Även psykisk balans påverkas av sömnen och ger resultat på vår förmåga att hantera olika situationer.

Vi erbjuder avslappnande övningar i grupp under våra behandlingsperioder. Dessa anpassas efter deltagarnas behov. Vi har också CD skivor man kan lyssna på vid en del behandlingar. En del av våra terapeuter jobbar med att vägleda till avslappning vid individuella sessioner och vi har ett särskilt coachingprogram som bidrar till lugn och större insikter så att man man hantera sin livssitation och förändra till det bättre.

Stress och näringsbrist

Stress gör att kroppen kräver mycket större mängder av vitaminer och mineraler, varför en långvarig stressig livsstil kan laka ut kroppen på viktiga näringsämnen. Men det är även tvärtom, näringsbrist gör kroppen extra känslig för stress, varför man kan med hjälp av näringstillskott få mer ork. Det är dock viktigt att utesluta sjukdom innan man börjar med näringstillskott. Santa Monica kan hjälpa till med att både utreda och behandla för att få en bättre hälsa.